Luboš Merhaut píše o práci věnované dandysmu

(, 12. 2. 2014)

Nové echo se zastavuje u knihy německé literární historičky Karin Beckerové Literární dandysmus 19. století ve Francii (francouzsky 2010, česky Karolinum 2013). „Beckerová nejprve široce vymezuje – s oporou jak v pracích klasických (Barbey d’Aurevilly, Baudelaire), tak novějších (mj. Coblenceová) – ústřední pojem: jako kult jedinečnosti s rysy individualismu, nekonformního exhibicionismu, výjimečnosti, estetizace každodenního života a životního stylu, masky, kalkulace, sebestylizace, impertinence atd. ... Autorka vykládá svou látku v podstatě tradičně. Existující ‚materiál‘ je navíc omezený, nutně se tedy v četných pracích o dandysmu, které vyšly především francouzsky a anglicky, opakuje. ... Publikace Literární dandysmus 19. století ve Francii se vyznačuje spíše popisností, přehledovým a shrnujícím zacílením. Zřetelný a logicky vystavěný výklad jako by byl určen nejspíše pedagogickému účelu (což platí i pro překlad do češtiny), představuje vlastně ustálené, konsenzuální vědomí a pojetí zaznamenaných otázek, v tomto smyslu vskutku diskursivní psaní. Zároveň však důraz Karin Beckerové na vztah dandysmu ‚společenského‘ a ‚literárního‘ přináší některé dílčí postřehy, úsilí o postižení vzájemné spojitosti sociálních, uměleckých a teoretizujících oblastí či perspektiv přece jen může otevírat oživující možnosti.“


zpět | stáhnout PDF