Píše Petr Brod

(27. 2. 2025)

Vzpomínky novináře (a za tzv. „normalizace“ manuálního dělníka) Jiřího Goldschmída jsou ohlédnutím za životem intelektuála, který kvůli svému židovskému původu prošel všemi krutostmi nacistického režimu a poté, co tuto perzekuci téměř zázračně přežil, se vehementně vrhl do profesionálního a veřejného života, v němž našel uspokojující uplatnění, ale i mnohá úskalí, spojená s poválečným vývojem Československa. V tom jeho osudy vykazují mnohočetné paralely s mnoha jinými příslušníky jeho generace a jeho memoáry také v mnohém připomínají vzpomínkové publikace řady jeho současníků, publikované po pádu komunismu v této zemi. Na mysl například přichází autobiografie historika Tomana Broda (mého bratrance z druhého kolena, jen o čtyři roky mladšího než byl Goldschmíd).

 

Životy těchto souputníků vykazují mnoho společných rysů. Chronologicky prvním bylo mládí v převážně asimilovaných židovských rodinách první republiky, v nichž náboženství hrálo už jen okrajovou roli a jejichž příslušníci se co do národnosti považovali za Čechy. Prvním velkým úderem do jejich společenského postavení a identity byla nacistická okupace a násilné vyloučení z národní pospolitosti, pro mnohé z nich první silný impuls pro uvědomění si vlastního původu. Následoval fyzický teror ze strany hitlerovského režimu, pro malou menšinu ukončený osvobozením v roce 1945. Pro mnohé členy této minority byl přirozený příklon k politické levici, reprezentované především komunistickou stranou, a obdiv k Sovětskému svazu jako osvoboditeli východní části Evropy. S tím souvisel pozitivní postoj k začlenění ČSR do východního bloku a zapojení se do budování socialismu v marx-leninském podání, chápanému jako nejúčinnější záruka toho, že se nebudou opakovat hrůzy nedávné minulosti. Pochyby vznikaly v hlavách takto uvažujících mladých lidí až v průběhu 50. a 60. let, mimo jiné v souvislosti s antisemitským procesem proti bývalému generálnímu tajemníkovi KSČ Rudolfu Slánskému a jeho spoluobžalovaným, s pronásledováním tisíců nestraníků a s povstáními proti komunistům v NDR, Polsku a Maďarsku. Přeživší šoa v řadách vládnoucí strany se tak postupně stávali součástí širšího proudu zastánců reforem a hledání nové čs. cesty k socialismu „s lidskou tváří“, který dosáhl politického průlomu (a utrpěl mocenskou porážku) v druhé polovině 60. let minulého století. V reformním hnutí v ČSSR byli výraznými reprezentanty tohoto proudu například Eduard Goldstücker nebo František Kriegel.

 

Ti se ovšem od Jiřího Goldschmída lišili tím, že německou okupaci Československa přežili v emigraci a že v poúnorové „lidové republice“ zastávali důležitější funkce než on. Goldschmíd prošel kalvárií řady internačních a vyhlazovacích táborů, o které píše věcně a zdrženlivě, po válce urychleně dohnal maturitu a studoval francouzštinu a angličtinu na filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Už během studia se zúčastnil politických aktivit komunistických studentů, podílel se na mezinárodním studentském hnutí a podnikl první zahraniční cesty. Co jeho Vzpomínky výrazně liší od většiny memoárových publikací českých a slovenských přeživších holokaustu je důraz na život po osvobození. To se projevuje už v prostoru, který v textu zaujímají zážitky z doby do roku 1945, v porovnání s poválečným děním. (V odhadu editora se jedná o poměr 15 k 85 procentům.)

 

Kniha tak skýtá mnoho detailů pro zájemce o nejrůznější témata – od poměrů v první republice, přes nacistickou perzekuci židů, poválečný mocenský boj, činnost státních médií v komunistickém systému, situaci v bývalých koloniálních zemích, „Pražské jaro“ roku 1968 a jeho potlačení invazí států Varšavské smlouvy, počátky následné „normalizace“ a postavení jejích obětí, k nimž patřil i autor. Ten totiž zakotvil v zahraničním zpravodajství Československé tiskové kanceláře a dosáhl tam pozoruhodné kariéry.

 

Univerzitní vzdělání, zájem o světovou politiku a politické přesvědčení za daných okolností Goldschmída k takovému pracovnímu zařazení předurčily. V ČTK strávil s výjimkou let 1951 až 1953, kdy absolvoval povinnou vojenskou službu, téměř čtvrt století, od nástupu v roce 1949 po nucený odchod v roce 1974. Kromě přímé redakční práce měl na starosti mimo jiné styky s tiskovými agenturami jak na Východě, tak na Západě, zvláštní pozornost ale ve vzpomínkách, které vznikaly v letech 1985 až 2002, věnuje jím iniciované a vedené mezinárodní školy agenturního zpravodajství a techniky, která pod patronátem Četky působila v zemích Třetího světa, nabývajících od druhé poloviny 50. let nezávislosti. Líčení činnosti této organizace, v jejímž čele autor stál v letech 1959 až 1969, a s ní spojených služebních cest do Afriky a Asie zabírá třetinu knihy a nese se v duchu optimismu, způsobeného nejen duchem nových počátků v zemích, které se vymanily z koloniálního panství, a nadšením jejích utvářejících se elit, ale také uvolňováním vztahů mezi Východem a Západem. To také umožnilo několik autorových cest do západní Evropy. Některé pasáže, zvláště ty, které se týkají několikaměsíčního pobytu v západní Africe, přímo oplývají exotikou a přídechem dobrodružství. Kurzy, jež Goldschmíd v nově nezávislých zemích jako byly Ghana a Mali zajišťoval pro mladé adepty žurnalistiky, byly jistě pro jejich účastníky přínosem a mnohým ulehčily start v mediálních profesích, co však jejich vedoucí nereflektuje, je jejich role v propagandistické ofenzívě sovětského bloku v rozvojových zemích, která probíhala bez ohledu na „détente“ mezi Moskvou a Washingtonem. Mimo zorné pole autora zůstává jeden z hlavních cílů rozvojové pomoci komunistických zemí, totiž připoutat vedoucí síly nově nezávislých zemí k strategii světového komunismu a částečně je také v době konfliktu mezi SSSR a Maovou Čínou „chránit“ před „nebezpečím“ z Dálného východu.

 

Goldschmíd si také při popisu svého kariérního vzestupu explicitně neuvědomuje, jak privilegovaného postavení zvláště v 60. letech v porovnání s lidmi, stojícími mimo KSČ, nabyl. Mluví sice také o konfliktech uvnitř ČTK, ale jeho cestovní bilance jasně svědčí o tom, že se mu otevírala spousta možností poznávat velkou část světa způsobem, který zůstal „bezpartijní“ většině československého obyvatelstva dlouho nepřístupným. Obrat v jeho životě nastal, jako u mnoha jeho vrstevníků, v souvislosti s „Pražským jarem“ roku 1968 a jeho násilným ukončením.

 

Už koncem roku 1967 byl Goldschmíd zvolen předsedou celozávodního výboru KSČ a reformním myšlenkám nového Dubčekova vedení zůstal věrný během následujícího roku, jednoho „z nejintenzivnějších v mém životě“ (str. 213). Pomsta stalinistů a těch, kdo rychle obrátili kabáty, na sebe po vojenském zákroku, vedeném Sověty, nenechala dlouho čekat. V roce 1970 byl Goldschmíd coby revizionista vyloučen ze strany a je s podivem, že se v Četce udržel, i když na podřadných místech, ještě další čtyři roky. Potom ale nastal strmý pád – následujících 15 let strávil coby řidič kamionu, závozník a dělník v podniku Železniční stavitelství, z toho posledních osm let coby pracující důchodce. To, co píše o poměrech v zaměstnání, trochu připomíná nedávný televizní seriál „Volha“, ovšem bez komické roviny tohoto exemplárního příkladu dění v hluboce zkorumpované a pokrytecké společnosti husákovské éry. Tato doba patřila z jeho pohledu „mezi léta, která bylo sice možno přežít, ale jako občan třetího řádu, se vším, co k tomu patří“ (str. 250).

 

Po infarktu, který ho postihl v roce 1984, už Goldschmíd nebyl schopen jezdit s nákladním autem po republice a byl přeřazen na lehčí práci na stavbě pražského metra. Tam zažíval navzdory všem ústrkům pocit zadostiučinění z účelné činnosti, který ho neopustil ani později, po odchodu na odpočinek v roce 1989. Metro pro něj i po „sametové revoluci“ zůstalo symbolem toho, že i pokřivená doba může vyprodukovat něco užitečného. Jako mnoho jiných, kteří prodělali podobný vývoj, nechtěl Goldschmíd zcela odepsat ideály svého mládí a to, jak se je snažil přeměnit v realitu. Z tohoto bodu, nalevo od politického středu, hodnotí v závěrečných kapitolách polistopadový vývoj doma i ve světě. Vzhledem k tomu, že tyto partie textu dokončil už okolo roku 2000, se ovšem jedná o čtenářsky nejslabší část knihy, zastíněnou událostmi posledního čtvrtstoletí, bohatého na převratné změny.

 

Autor zemřel v roce 2004 a jeho rodina se až po delší době rozhodla rukopis jeho vzpomínek vydat knižně. Materiál doplnila o verše a črty z jeho pozůstalosti a o řadu dokumentů a fotografií a předala vše do rukou historika a archiváře Tomáše Rataje. Ten se postaral o zveřejnění a je třeba říci, že málokterá kniha tohoto druhu, která vyjde na českém trhu, najde tak znalého, pečlivého a důkladného editora. Kromě poznámkového aparátu, v němž doplňuje, případně opravuje, některé údaje v původním textu, opatřil Rataj publikaci několika obvyklými doplňky, jako jsou rejstříky a bibliografie. Především ale knihu obohatil podrobnou ediční „poznámkou“ zvíci dvanácti stran, osvětlující vznik a jazykové charakteristiky textu, jakož i dvacetistránkovou esejí, nazvanou Na okraj vzpomínek Jiřího Goldschmída, která toto dílo zasazuje do dobového kontextu a analyzuje jeho základní charakteristiky. Svým způsobem je Ratajova úvaha nejlepší recenzí, jíž se Goldschmídova kniha mohla dočkat.

 

 

Jiří Goldschmíd: Vzpomínky (1925-2002). K vydání připravil Tomáš Rataj. Dolní Břežany: Scriptorium, 2022, 360 s.


zpět | stáhnout PDF